150 lat Geberit – poznaj fakty, których nie znasz
Historia marki Geberit zaczęła się w 1874 roku. W szwajcarskim miasteczku Rapperswil Albert Gebert założył przedsiębiorstwo, które dziś jest jednym z największych na świecie. Od tej chwili minęło aż 150 lat, a marka, podobnie jak wtedy, wytycza kierunki rozwoju dla całej branży. Co przyczyniło się do tego sukcesu i co warto wiedzieć o Geberit? Dziś mamy dla Was kilka niezwykłych faktów.
Od warsztatu blacharskiego
To od warsztatu blacharskiego wszystko się zaczęło. W 1874 roku młody rzemieślnik, Albert Gebert, zaledwie sześć lat po ukończeniu szkoły blacharskiej, postanowił „pójść na swoje” i założył w miejscowości Rapperswil przedsiębiorstwo. Zajmował się produkcją piorunochronów, a także instalacji rurowych. Od początku firma dobrze prosperowała. Być może już od 1874 roku skazana była na sukces. Właściciel, dzięki świetnym wynikom, w 1890 roku zakupił posiadłość, którą nazwał „Phonix”. Była ona siedzibą zarówno warsztatu, jak i sklepu.
Pierwsza spłuczka
„Phonix” to nie tylko nazwa posiadłości Alberta Geberta, lecz także nazwa pierwszej spłuczki, która zasiliła portfolio młodego rzemieślnika. Był to nowatorski jak na tamte czasy produkt. Jak twierdzi syn założyciela, pobudką do jego stworzenia były wyrzuty sumienia dręczące dziadka. Obwiniał się on o śmierć trójki swoich dzieci, które zmarły na skutek choroby, jaką jest błonica. To dlatego do produkcji innowacyjnej spłuczki wykorzystane było drewno, które od wewnątrz zabezpieczone było ołowianą blachą. Gebert wykorzystał także metal do zaworu spustowego.
Plastik, który zmienił wszystko
Złączki z metalu oraz odpływy były trzonem działalności marki aż do połowy XX wieku. Mimo świetnych wyników sprzedażowych założyciel poszukiwał innych kierunków w rozwoju. Przełomowym momentem w historii przedsiębiorstwa było wykorzystanie tworzyw sztucznych. Decyzję tak poważnych zmian w łańcuchu produkcyjnym podjęło trzecie pokolenie Gebertów – Heinrich oraz Klaus. Zastąpili oni odlewane z metalu elementy na części wykonane z plastiku. W efekcie w 1952 roku pojawił się premierowy model spłuczki, która stała się kamieniem milowym działalności Geberit.
Co wyróżniało innowacyjne spłuczki z 1952 roku? W odróżnieniu od poprzedniczek były łatwiejsze w montażu, a także dawały większy komfort stosowania. To wpłynęło na ogromny sukces przedsiębiorstwa. Słupki sprzedażowe poszybowały w górę, co w rezultacie zaowocowało powstaniem nowoczesnego laboratorium, w którym doskonalono mieszanki tworzyw sztucznych do produkcji następnych spłuczek oraz syfonów.
Co wspólnego mają spłuczka Geberit i kot?
Rodzina Gebertów niewątpliwie miała dryg do biznesu. Sam wzrost sprzedaży wynikający z zastosowania innowacyjnych materiałów to nie wszystko. Właściciele mocno stawiali także na marketing bazujący na promowaniu produktów w prasie oraz targach. Na ostatnich pojawiły się nawet reklamy, w których główną rolę odegrał… kot. Spot z 1967 roku przedstawiał kota śpiącego na spłuczce Geberit. Przekaz był jasny: spłuczki Geberit działają tak cicho, że nie zbudzą nawet pupila.
Geberit liderem do dziś
Geberit wciąż wychodził przed szereg. Torował drogę na szczyt, oferując coraz to nowsze i coraz to lepsze produkty oraz usługi. Przykładem tego może być chociażby wprowadzona w 1956 roku usługa doradztwa technicznego, która nie tyle stanowiła sposób wsparcia w decyzjach zakupowych konsumentów, ile utwierdziła ich w przekonaniu o rzetelności i wiarygodności marki. Tym sposobem Geberit stworzył otoczkę sanitarnego mentora, a nie tylko dostawcy doskonałego produktu.
W firmowych laboratoriach Geberit prace nie zwalniały! W 1954 roku na rynku pojawiła się pierwsza spłuczka z PVC przeznaczona do montażu na ścianie, a ponad dekadę później ofertę zasilił „Montagefix”. Był to system instalacyjny bazujący ma metalowym stelażu. Potem w portfolio Geberit ukazały się dwustopniowy zawór spustowy, odciąg nieprzyjemnych zapachów czy elektroniczny system spłukiwania pisuarów. Innowacjom nie było końca!
Kolejnym przełomem działalności Geberit był rok 1978. Wtedy to marka opracowała rozwiązanie, jakim była deska myjąca z natryskiem i regulacją strumienia – rozwiązanie niezwykle wymagające w kontekście produkcji. Jednak i takim wyzwaniom firma podołała, ponieważ okazało się, że to toalety myjące Geberit stały się znakiem rozpoznawczym producenta. Do dziś jedne z najlepszych rozwiązań tej kategorii to właśnie wyroby sygnowane logo Geberit.
150 lat
2024 rok to rok jubileuszu marki. 150 lat istnienia na rynku to dowód ogromnego doświadczenia, wiedzy i zaufania, jakim kupujący obdarzają przedsiębiorstwo. Firma powstała w Szwajcarii, ale dziś jej zasięgi stanowczo przekraczają granice tego państwa. Pierwszy zagraniczny oddział Geberit powstał w Niemczech, potem w Paryżu i Wiedniu, a w 1995 roku rozwiązania marki zawitały do Polski. Wtedy to w naszym kraju została zarejestrowana spółka dystrybucyjna. Do końca 2023 roku Geberit otworzył swoje oddziały w aż 26 krajach na całym świecie, w tym w 22 w Europie.
2024 roku to czas wielkiego jubileuszu, dlatego zapraszamy do świętowania z Geberit. Warto śledzić stronę www.geberit150.com, gdzie marka przygotowała dla Klientów szereg aktywności.